Från hjärta till Hjärta – från Norr till

Visste du att det i Sverige föds ca 1000 barn varje år med hjärtfel. Det är 3 barn om dagen! Hjärtfel är den vanligaste defekten jämfört med andra medfödda sjukdomar, 1 barn av 100 föds med hjärtfel och det ser likadant ut vart du än bor i världen.

Februari har utsetts till Alla barnhjärtans månad för att uppmärksamma alla dessa "hjärtebarn". I denna blogg kommer ni under februari månad att få följa med på en resa genom Sverige, från hjärta till hjärta och träffa några hjärtebarn, som vill dela sin historia.

Välkomna till bloggen Från hjärta till Hjärta – från Norr till Söder!

söndag 22 februari 2015

MAXIMILIAN FRÅN BORÅS

  • Jag heter: Maximilian
  • Jag föddes: 30 juni 2014
  • Min familj: Består av mamma Ellinore och Pappa Marcus
  • Jag bor: Borås
  • Detta är vad jag gillar bäst: Att få träffa människor
  • Favoritprogram på tv: babblarna
  • Favoritmat: biffstroganoff
  • Gillar att dansa till:
  • Mitt favoritdjur: Verkar vara hundar
  • Mitt hjärtfel: VSD och aortastenos
  • Bloggadress: http://mammatillmaximilian.blogspot.se

Maximilians berättelse
Jag föddes 6 veckor förtidigt, redan i vecka 33+4 mitt i natten ville jag ut, allt gick bra att komma ut och jag klassades som prematur som mådde väldigt bra, däremot hade jag lite jobbigt med andningen men jag var ju tidigt född.

Jag fick ligga på neonatalen i Borås med en c-pap och andra sladdar till en övervaknings monitor. Samma dag som jag föddes gjorde läkarna ett ultraljud på mitt hjärta där det visade att jag har en klumpiga aortaklaff så att det blev en förträngning där och även ett flöde, man kunde även se ett VSD.

Dom såg mig ändå som stabil och opåverkad. Men när jag var fem dagar gammal fick jag en kramp, helt oförklarad. Jag hann få sju kramper varav två var jag nära att inte klara mig, innan man hitta orsaken. Det togs massa prover och inför många diagnoser som läkarna gissade på, tillslut kunde man konstatera att det berodde på att mitt hjärta inte orkade att förse min kropp med det nödvändiga och jag fick många mediciner.

När jag, mamma och pappa väl fått komma hem fick jag hjärtsvikt och fick ligga inne igen, här orkade jag även inte äta längre så mamma och pappa sondmatade mig.

Trots min tuffa start har jag alltid varit en glad och social kille, lekt mycket och pratat mycket. Innan jag fick min operation orkade jag inte så mycket varje dag var en kamp, både för mig och mamma och pappa. Men tillslut så den 4/12 2014 fick jag min operation, den gick bra.

Nu orkar jag mer och allt går i rusande fart och jag kan leka utan att bli trött. Jag har även lärt mig att äta själv nu.

Länkar till Maximilians hjärtfel:
Aorta stenos
VSD / Kammarseptumdefekt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar