Från hjärta till Hjärta – från Norr till

Visste du att det i Sverige föds ca 1000 barn varje år med hjärtfel. Det är 3 barn om dagen! Hjärtfel är den vanligaste defekten jämfört med andra medfödda sjukdomar, 1 barn av 100 föds med hjärtfel och det ser likadant ut vart du än bor i världen.

Februari har utsetts till Alla barnhjärtans månad för att uppmärksamma alla dessa "hjärtebarn". I denna blogg kommer ni under februari månad att få följa med på en resa genom Sverige, från hjärta till hjärta och träffa några hjärtebarn, som vill dela sin historia.

Välkomna till bloggen Från hjärta till Hjärta – från Norr till Söder!

måndag 23 februari 2015

JENNIFER FRÅN LINDOME

  • Jag heter Jennifer.
  • Jag föddes på Mölndals sjukhus 8 juli 1995.
  • Min familj: mamma Anette, pappa Peter, bror Benjamin, tre katter och en hund.
  • Jag bor i Lindome
  • Jag tycker bäst om : Manga, min pojkvän Douglas
  • Favoritmat: korv med bröd
  • Favoritdjur: min katt Moa.
  • Mitt hjärtfel: aorta stenos.

Hej!
Jag heter Jennifer och jag är 19 år gammal. Jag föddes sommaren 1995 och bor med min familj utanför Göteborg. I min familj ingår mamma, pappa och min bror samt tre katter och en hund.

3 dagar efter att jag föddes märkte läkarna ett blåsljud på mitt hjärta och det visade sig att jag hade aortastenos dvs en missbildad aortaklaff.

Mina föräldrar blev jätteledsna, men allting gick jättebra
Jag hade min första operation vid 3 månader och då öppnade dem bara upp klaffen lite men sedan så bytte jag ut hela klaffen när jag var runt 13 månader. Jag har inte haft en operation sedan dess men tack vare att klaffen inte växt sedan dess så är mitt hjärta förstorat och trångt och det tros att jag kommer behöva göra en operation någon gång i 20-årsåldern. Tack vare förstoringen så har jag även fått ventrikeltakykardi och tar medicin mot detta och har gjort det sedan jag var 14.

Mitt hjärtfel gör att jag är tröttare än andra och jag måste vila ofta varje dag, men annars funderar jag inte så mycket på det i vardagen. Det är bara varje år när det är dags för undersökning som tankarna på ny operation kommer och hur det kommer gå då.

Jag gick ut gymnasiet juni 2014 och älskar bland annat att skriva, sjunga, rita, dansa runt i huset till allt förutom dansband och göra youtube videos men även att umgås med vänner. Senare i framtiden vill jag bli en mangatecknare eller möjligtvis författare. Jag tycker väldigt mycket om Scott Westerfelds böcker och gillar färgerna rött och lila, rött för att det är en väldigt stark färg och lila för att det är bisexualitetens färg och jag är väldigt dedikerad inom HBTQ.

Jag tittar ganska mycket på tv.  Jag gillar komedier och dokumentärer. Jag kollar även på japansk anime på internet och medan jag tittar kanske jag äter korv med bröd eller pappas thaigryta då det är mina favoriträtter, jag är ganska kräsen med mat och har alltid varit det men vissa rätter äter jag ofta. Tyvärr innebär min kräsenhet att jag äter en del som tär på mitt samvete, exempelvis kött då jag önskar att jag kunde äta mer vegetariskt eller veganskt men som sagt, min kropp är inte riktigt ok med det.
Ha det så bra //Jennifer

Länk till Jennifers hjärtfel:
Aorta stenos

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar