Från hjärta till Hjärta – från Norr till

Visste du att det i Sverige föds ca 1000 barn varje år med hjärtfel. Det är 3 barn om dagen! Hjärtfel är den vanligaste defekten jämfört med andra medfödda sjukdomar, 1 barn av 100 föds med hjärtfel och det ser likadant ut vart du än bor i världen.

Februari har utsetts till Alla barnhjärtans månad för att uppmärksamma alla dessa "hjärtebarn". I denna blogg kommer ni under februari månad att få följa med på en resa genom Sverige, från hjärta till hjärta och träffa några hjärtebarn, som vill dela sin historia.

Välkomna till bloggen Från hjärta till Hjärta – från Norr till Söder!

lördag 14 februari 2015

BERÄTTELSEN OM MEJA

  • Jag heter Meja
  • Jag föddes den 18 September 2012
  • Min familj  mamma, pappa , storebror Liam och hunden Dixie
  • Jag bodde i Karlskrona
  • Jag gillade bäst att bada i min badbalja
  • Min favoritbok var en bok med bilder på djur och deras läten
  • Favoritmat laxgryta
  • Jag gillade att dansa till Babblarna
  • Mitt favoritdjur: Hund
  • Mitt hjärtfel: HLHS - hypoplastiskt vänsterkammarsyndrom

Vår dotter Meja föddes på förmiddagen och vi var väldigt nyfikna på vad det var för en filur som levt loppan i magen. Första dygnet var fantastiskt och vi var så lyckliga, storebror Liam hade fått hälsa på lillasyster. Jag hade planerat att vi skulle komma hem lagom till fredagsmyset. 

Så blev det inte! 
På vårt sjukhus gör dom POX-mätning på alla nyfödda efter 24 timmar. Mejas syremättnad var inte bra! Det kallades på läkare och sen gick det undan. I Lund fick vi bekräftat att Mejas hjärta var trasigt, hon har något som heter Hypoplastiskt vänsterkammarsyndrom  (HLHS). Med andra ord ett halvt hjärta. 

Där rasade vår värld
Meja fick genomgå sin första operation när hon var 3 dagar gammal, en livsviktigt operation för att hon ska kunna överleva. Det gör Meja, det kommer att krävas två operationer till för att hon ska få ett så kallat enkammarhjärta. Tiden mellan första och andra operationen är tuff och vi är på sjukhuset flera gånger i veckan, men konstigt nog finner vi en vardag i det med. 

Efter Mejas andra operation börjar det lugna ner sig med sjukhus besök och vi kan börja fasa ut syrgasen. Vi har fortfarande många mediciner som ska ges dynget runt, men det har blivit en vana att alltid veta vad klockan är och att alltid packa ner mediciner. När Meja är 9 månader slipper vi syrgasen helt, det är stort för oss och för Meja som nu kan rulla runt överallt utan att trassla in sig. 

Det är början på sommaren och vi ger oss i väg på husvagns semester med våra vänner, vi besöker Kolmården och vi njuter av sommaren. Det är vår bästa sommar, för sommaren efter finns inte Meja mer. 

Meja blev 16 månader, envis och full av liv
Avgudade sin storebror som alltid lekte och busade med henne. Det hade ett väldigt speciellt band till varandra. Mejas första ord var “Dixie” (hunden) fast utdraget “Diiiiiixie”. Det skrattar vi fortfarande åt. Hon lärde sig också att bli rumphasare, krypa , prata med tecken och ord , gå med stöd och fördärva storebrors legobygge. Ni vet allt det som friska barn kan, fast Meja hade ett halvt hjärta. Hon var så stark, nyfiken och envis. Hon överlevde två stora hjärtoperationer. Syntes det något på Meja då? Både ja och nej. Visst hon hade en blåare nyans jämfört med andra barn och ja sen hade hon ju ärret på bröstet och massa mediciner,  men annars var hon för oss nästan frisk. 

Många blev förvånade när vi nämnde att hon var hjärtsjuk

Vi fick många fina minnen med vår Meja
Uppleva semester, födelsedagar, julafton och all den kärlek som hon gav oss. Men vad var det då som hände med Meja? Jo den 7 februari 2014 på eftermiddagen stannar hjärtat. Meja finns i min famn då. Jag larmar 112 och påbörjar hjärt-& lungräddning. 

Inne på akuten orkar inte hjärtat mer
Meja blev en ängel och lämnade ett stort tomrum i våra hjärtan. Meja lärde oss att inte ta livet förgivet och att vi orkar mer än vad vi tror även om det ser hopplöst ut. Hon gav envisheten ett ansikte åt oss och det är tack vare all forskning som gjort det möjligt för oss att lära känna Meja. 

Forskning om barns hjärtan, som du kan stödja genom att skänka en peng. 
TACK!

1 kommentar:

  1. Jag har beundrat alla föräldrar under seriens gång,hur ni orkar.Och nu har jag läst om lilla Meja som inte fick vara med längre.Önskar allt gott i fortsättningen.Elisabeth.

    SvaraRadera