Från hjärta till Hjärta – från Norr till

Visste du att det i Sverige föds ca 1000 barn varje år med hjärtfel. Det är 3 barn om dagen! Hjärtfel är den vanligaste defekten jämfört med andra medfödda sjukdomar, 1 barn av 100 föds med hjärtfel och det ser likadant ut vart du än bor i världen.

Februari har utsetts till Alla barnhjärtans månad för att uppmärksamma alla dessa "hjärtebarn". I denna blogg kommer ni under februari månad att få följa med på en resa genom Sverige, från hjärta till hjärta och träffa några hjärtebarn, som vill dela sin historia.

Välkomna till bloggen Från hjärta till Hjärta – från Norr till Söder!

lördag 27 februari 2016

ARVIN FRÅN VISLANDA

  • Jag heter: Arvin Eddie Milton
  • Jag föddes: 13 oktober 2014
  • Min familj: Mamma Veronica syster Anastasija
  • Jag bor: I Vislanda
  • Detta är vad jag gillar bäst: Kolla på Bolibompa, spela instrument och kramas med mamma
  • Jag vill bli: Stor
  • Min favoritfärg: Alla färger
  • Min favoritbok: 3 små sockergryn
  • Favoritprogram på tv: Bolibompa
  • Favoritmat: Stroganoff med ris och ottovälling i mängder
  • Gillar att dansa till: All musik
  • Mitt favoritdjur: Våran katt rico
  • Mitt hjärtfel: Pulmonalis atresi, VSD, ASD, transposition
Arvin föddes 13 oktober 2014 och vi visste inget om hans hjärtfel innan förlossningen. När kan kom ut så skrek han inte och var alldeles blå, men ingen reagerade.

Vi blev skickade till BB-avdelning och där blev han svartare och mörkare. De mätte hans syresättning och då togs han direkt ur mina händer och in på neonatal för hjärtultraljud. Det dröjde inte länge innan de sa, ni måste ner till Lund akut, och resan var igång. Han föddes med pulmonalis atresi med VSD, transposition samt ASD. Han fick medicin på neonatal för att hålla ductus öppen. Arvin åkte ambulans direkt till Lund, jag var i för dåligt skick så jag fick lugnande och somnade. Jag och Arvins pappa åkte taxi morgonen efter förlossningen.

 I Lund visste de inte vad de skulle göra för det gick inte att laga allt i hans lilla hjärta på en gång. Vid den första operationen som gjordes när han var två dagar gammal satte de in en shunt så han kunde syresätta sig. Den operationen gick dock inte så bra då shunten vek sig så blodet inte kunde rinna igenom ordentligt. De gjorde om den operationen efter 1 vecka och fick då shunten rätt så den operationen gick bra.

Vi låg på biva i nästan 2 månader då de spekulerade i varför han inte ville inte syresätta sej första tiden, men med  långsamt insatta mediciner så lyckades de och vi fick åka hem efter ca 3,5 månad på sjukhus.

En tredje operation som skulle korrigera alla fel var planerad i maj, men vi fick åka ner akut i april då shunten hade smalnat av och det var inget bra flöde. Operationen gick perfekt och han totalkorrigerades.

Idag är han en busig kille på 15 månader som går och lekar och man märker inte alls av hans hjärtfel. Han har framtida operation kvar då klaffen är från en kalv och han kommer växa ur den, så när han är ca 5 år är de dags igen. Kirurgerna i Lund är våra och mångas hjältar.

Arvin är världens gladaste roligaste kille och en riktig flirtis. Leker som vanligt 100 % saturation mot sina 78 som han hade innan. Glad och tacksam hjärtebarnsmamma har faktiskt en hjärtis till som är 8 år men friskförklarad.

Arvin föddes 13 oktober 2014 och vi visste inget om hans hjärtfel innan förlossningen. När kan kom ut så skrek han inte och var alldeles blå, men ingen reagerade.

Vi blev skickade till BB-avdelning och där blev han svartare och mörkare. De mätte då hans syresättning och han togs ur mina händer och direkt in på neonatal för hjärtultraljud. Det dröjde inte länge innan de sa, ni måste ner till Lund akut, och resan var igång.

Han föddes med pulmonalis atresi med VSD, transposition samt ASD. I Lund visste de inte vad de skulle göra för det gick inte att laga allt i hans lilla hjärta på en gång.

Vid den första operationen satte de in en shunt så han kunde syresätta sig. Den operationen gick dock inte så bra då shunten vek sig så blodet kunde inte rinna igenom ordentligt. De gjorde om den operationen efter 1 veckas spekulerande i varför han inte syresatte sig.
En tredje operation som skulle korrigera alla fel var planerad i maj, men vi fick åka akut ner i april då shunten hade smalnat av och det var inget bra flöde. Operationen gick perfekt och han totalkorrigerades.

Idag är han en busig kille på 15 månader som går och lekar och man märker inte alls av hans fel. Han har framtida operation då klaffen är från en kalv och han kommer växa ur den när han är ca 5 år.

Kirurgerna i Lund är våra hjältar och de är nog mångas hjältar.

Arvin är världens gladaste roligaste kille och en riktig flirtis. Leker som vanligt 100 % sat mot sina 78 han hade innan.

Glad och tacksam hjärtebarnsmamma som faktiskt har ett hjärtebarn till som är 8 år och friskförklarad. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar