Från hjärta till Hjärta – från Norr till

Visste du att det i Sverige föds ca 1000 barn varje år med hjärtfel. Det är 3 barn om dagen! Hjärtfel är den vanligaste defekten jämfört med andra medfödda sjukdomar, 1 barn av 100 föds med hjärtfel och det ser likadant ut vart du än bor i världen.

Februari har utsetts till Alla barnhjärtans månad för att uppmärksamma alla dessa "hjärtebarn". I denna blogg kommer ni under februari månad att få följa med på en resa genom Sverige, från hjärta till hjärta och träffa några hjärtebarn, som vill dela sin historia.

Välkomna till bloggen Från hjärta till Hjärta – från Norr till Söder!

lördag 17 februari 2018

SASUKE FRÅN ANDERSTORP

Sasuke (Saske) är 1,5 månad gammal och föddes med ett hjärtfelet aortaklaff stenos.

Den 11 december kom våran efterlängtade andra son till världen han var så vacker och vi var så lyckliga över att han äntligen var här "jag gick 11 dagar över tiden".


Efter första läkarkontrollen på BB fick vi besked om att läkarn hörde nåt form av blåsljud på hjärtat redan där började oron om vad det kunde vara men läkarn lugnade oss med att det kunde vara ett sånt blåsljud som oftast växer bort och det ställde man sig ganska snabbt in på att det skulle vara just ett sånt. 

Men han skickar en remiss till Jönköping då han inte var facit på vad det exakt kunde vara, där vi sen efter fyra dagar hemma får det värsta beskedet man kan få. Eran son har ett kritiskt, livshotande hjärtfel som heter aortaklaffstenos och han börjar förklara vad detta innebär men man var i sån chock att man förstod inte riktigt vad allt innebar men han sa sen att "ni kommer inte få åka hem idag och imorgon kommer eran son att åka ambulanstransport till Lund för att opereras nån gång innan slutet av veckan " den natten sov jag ingeting jag bara grät samtidigt som jag såg på när min bebis ligger där och får genomgå massa prover och ligga med mer en sladd inkopplad till en maskin som mäter hur hans hjärta slår och hans syresättning. 

Nästa dag åker han iväg med ambulansen vi åker efter ner till Lund. Min känsla innan vi kom fram till Lund vad hemsk kändes som jag jagade förövaren som kidnappat mitt barn. 

Vi kommer fram och kommer in på Biva där han ligger i en liten "plastlåda" med flera olika doktorer runt omkring honom och diskutera hur operationen ska gå till och så utefter nya ultraljudbilder på hjärtat. 

Vi får reda på att han ska opereras dagen därpå det kändes skönt att veta att dom ska göra nåt åt det så snabbt. Tackvare att min sons hjärta gick i försvarsläge när han kom ut så hann min pojk stärka på sig inför detta annars kanske han hade gått bort innan dom hann göra nåt åt det men det är sånna saker man inte vill tänka på. Allt skedde i precis den ordningen allt skulle ske. Dagen därpå opereras han och efter 4 timmar ringer kirurgen och talar om att allt har gått bra och att det blev en jätte lyckad operation och ni kommer snart att få komma upp till honom. Den glädjen och tacksamheten man kände efter det samtalet går inte beskriva ❤ 

Nåt som är helt underbart med våran prins är att han nu har börjat att le jätte mycket till oss det känns så fantastiskt att se han så glad och nöjd våran krigare 💖 

Allt gick bra och han återhämtat sig så snabbt våran hjälte nu är han mer en månad gammal och är en glad och pigg liten bebis, vi har varit på en återkontroll i Jönköping och barnhjärtkardiologen där var mer en nöjd med resultatet av operationen så det känns underbart ska snart dit igen ❤ så till alla er mammor och pappor som får såna här besked man klarar sig igenom det trots att allt känns som ett totalt mörker just i stunden av allt kaos. Jag är och kommer för all framtid vara tacksam för personalen som räddade vår pojk ❤ det viktigaste för mig efteråt var att veta att våran lilla kille kommer att växa upp och få vara precis som alla andra barn och kunna göra samma saker som andra barn och det kommer han ❤ tack för att jag fick dela med mig av vår upplevelse! Ser framemot en ljus och fin framtid för vår lilla gosse ❤ 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar