Från hjärta till Hjärta – från Norr till

Visste du att det i Sverige föds ca 1000 barn varje år med hjärtfel. Det är 3 barn om dagen! Hjärtfel är den vanligaste defekten jämfört med andra medfödda sjukdomar, 1 barn av 100 föds med hjärtfel och det ser likadant ut vart du än bor i världen.

Februari har utsetts till Alla barnhjärtans månad för att uppmärksamma alla dessa "hjärtebarn". I denna blogg kommer ni under februari månad att få följa med på en resa genom Sverige, från hjärta till hjärta och träffa några hjärtebarn, som vill dela sin historia.

Välkomna till bloggen Från hjärta till Hjärta – från Norr till Söder!

tisdag 13 februari 2018

LOWA FRÅN ÖSTERSUND

När jag föddes den 11 mars 2007 visade det sig att min högra hjärtkammare var mindre än vad den skulle vara pga. en förträngning i en klaff. Det kallas för pulmonalisatresi

Detta gjorde att jag fick svårt att syresätta min kropp. Jag fick flyga akutplan till barnsjukhuset i Göteborg för att göra en akut operation. 

Mamma och pappa fick ta reguljärplanet efter och blev väldigt glada när de hittade mig levandes där på intensivvårdsavdelningen på det stora sjukhuset. Först öppnade doktorn upp klaffen med en slang via venen i ljumsken och trodde att det skulle hjälpa men det gjorde det inte. Jag blev bara sämre och sämre. 

Tillslut blev det så illa att den enda utvägen var att öppna bröstkorgen, för att sätta in ett litet rör av gore-tex (shunt) som skulle hjälpa min högra kammare att pumpa blod till mina lungor. Operationen lyckades dock inte och den fick göras om tre gånger innan det fungerade som det skulle. Någon dag senare fick bröstkorgen öppnas igen för att ta bort vätska runt hjärtat. När man är en liten bebis så är hjärtat ungefär lika stor som en jordgubbe så det är helt fantastiskt vad läkarna är duktiga! 

Jag fick vara på sjukhuset i Göteborg under en månads tid innan vi fick komma hem till Östersund igen.  Den 17 april blev vi utskrivna och därefter följde en lång period med täta kontroller på sjukhuset. 

Lowa är en glad tjej full av mod, hon är envis och omtänksam. En aktiv tjej som älskar när det händer saker och när hon har mycket kompisar omkring sig. Trots alla de sjukhusbesök och operationer som varit, och som kommer att följa henne hela livet, så älskar Lowa sjukvården. Hon funderar på att bli doktor när hon blir stor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar